Wat is webdesign?
De term webdesign heeft te maken met het vormgeven van websites. Maar de term wordt ook in bredere zin gebruikt omdat een website naast vormgeving, ook betrekking heeft op zaken als navigatie en interactie. Hierdoor wordt er van een webdesigner vaak meer verwacht dan alleen vormgevingscapaciteiten. Een website bestaat meestal uit meerdere pagina’s die onderling met elkaar verbonden zijn. Voordat de website wordt gebouwd, moet er eerst een overzichtelijke indeling gemaakt worden van deze pagina’s. Op basis van de eisen en wensen van opdrachtgevers wordt er een grafisch ontwerp van de websites gemaakt.
Webdesign is vakwerk
Het internet is van iedereen. Iedereen heeft gelijke kansen op het internet. Kansen om verhalen te vertellen, dromen te verkondigen of geluk na te streven. Web professionals maken dat mogelijk. Een web professional zorgt ervoor dat iedereen een podium kan krijgen, van kattenliefhebber tot kleine retailer tot grote multinationals en massa bewegingen. Webdesigners zijn bouwers, ze zorgen ervoor dat het kan. Het internet is tenslotte niets meer dan miljoenen mensen verbonden door middel van techniek. De websites zijn het gezicht van deze mensen. De webdesigner bouwt bruggen, dat is vakwerk. Ook is het bouwen van een website vernieuwend. Als mensen een innovatie sector moeten noemen zullen ze snel het internet opnoemen. Iedere maand iets nieuws en voor alles is een community. Nieuwe dingen leren is een passie. Voor web design heb je dus de drive om bovenop nieuwe ontwikkelingen te zitten nodig. Het werk heeft een wedstrijd element, het is competitief en toch solidair.
De juiste inspiratie vinden voor webdesign
Het kan moeilijk zijn om de juiste inspiratie te vinden voor een nieuw webdesign. Of toch niet? Het kan helpen om systematisch te werk te gaan en de juiste bronnen te gebruiken. Wanneer u iets zoekt is het wel zo handig als u weet hoe het er ongeveer uitziet. Dat geldt ook voor het zoeken naar inspiratie. Begin daarom uw zoektocht altijd bij het stellen van vragen.
Ten eerste moet u zich bedenken wat u wilt bereiken. Begin met het einde voor ogen. Wat wilt u dat de nieuwe website bereikt? Als u deze vraag voor u zelf goed heeft beantwoord zal u merken dat u een stuk gerichter gaat zoeken.
Voor wie is de site bedoeld? Ook dit is een belangrijk punt. Welke mensen gaan de website straks gebruiken? Als u een duidelijk beeld van de bezoekers voor ogen heeft, kan u door hun ogen naar de voorbeelden kijken.
Als laatste moet u zich bedenken wat de content van de site gaat worden. Denk volgens ‘content first’. Dat wil zeggen, voordat u over een ontwerp gaat nadenken, u eerst moet weten wat voor content de website krijgt. Vorm volgt namelijk functie in webdesign en als u weet wat uw website moet gaan doen en wat voor soorten content de website krijgt, kan u veel gerichter op zoek gaan naar inspiratie voor het ontwerp.
Heeft u een duidelijk beeld van wat uw website moet bereiken voor uw organisatie? Weet u precies wie uw gebruikers zijn en wat ze op uw site willen doen? Heeft u duidelijk in kaart welke content u daarvoor gaat aanbieden? Dan heeft u de benodigde achtergrondinformatie om u te laten inspireren voor het design.
Webdesign iMarketing & Media
iMarketing & Media is gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van websites die gegarandeerd resultaat behalen. Met resultaat bedoelen wij dat u meer doelgerichte bezoekers op uw website krijgt die op zoek zijn naar uw diensten, wat uw verkoopkansen aanzienlijk vergroot.
Wilt u nieuwe potentiële klanten bereiken? Dan is een website met aantrekkelijke en marketing gerichte content onmisbaar. Voor meer informatie kunt u mailen naar info@imarketingenmedia.nl of bellen naar 078-6451054.
Leave a Reply