Traffic Today

Digital marketing agency

Dit is hoe je een goede meta-description schrijft!

Als je op zoek bent naar een bepaald product of informatie daarover dan is het eerste dat je doet gebruik maken van een zoekmachine als Google. Door een aantal relevante zoekwoorden in de zoekbalk in te typen, vind je verschillende zoekresultaten met linkjes naar websites die voor jou interessant kunnen zijn. Naast de link verschijnt er ook een paginatitel en een klein stukje tekst met een beschrijving over de website. Dit kleine stukje tekst wordt ook wel de meta-description genoemd. In deze blog vertellen we je er graag meer over.

Wat is een meta-description?

De meta-description is onderdeel van zoekmachine marketing of beter bekend ‘SEO’. In het korte stukje tekst onder de link is het de bedoeling dat je een potentiële website bezoeker ervan overtuigd dat ze op jouw website link moeten klikken. Vaak wordt het stukje gebruikt als korte samenvatting van de inhoud op de landingspagina. Je wilt met dit stukje tekst bereiken dat je de aandacht van de bezoekers trekt.

Zo herken je een goede meta-description

Tijdens het schrijven van dit korte stukje tekst zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Je wilt natuurlijk wel dat dit korte tekstje de potentiële bezoekers ervan overtuigd dat ze jouw website gaan bezoeken. Houdt er daarom rekening mee dat je meta-description 120 tot 160 tekens lang is. We raden dan ook aan om de belangrijkste informatie in de eerst 120 tekens te verwerken, omdat een mobiele bezoeker alleen de eerste 120 tekens te zien krijgt. Daarnaast wordt het belangrijkste zoekwoord in de zoekresultatenpagina dikgedrukt door Google, gebruik die dus ook echt in de eerste 120 tekens, want dat trekt de aandacht van je potentiële bezoekers.

Wat zet je in de meta-description?

Zoals we al eerder benoemde moet de meta-description een korte samenvatting zijn van waar de pagina over gaat. Je kunt het ook zien als een eerste indruk en daarom is het belangrijk dat je de lezer prikkelt. Dat prikkelen doe je door woorden te gebruiken als bijvoorbeeld ‘gratis’ of ‘uniek’. Naast woorden kun je ook speciale tekens gebruiken zoals pijltjes of vinkjes. Dat zorgt ervoor dat je jouw meta-description onderscheidt van de concurrenten. Met het tekstje wil je de lezers aanzetten tot actie, in dit geval klikken op jouw website link. Gebruik daarom een actieve schrijfstijl met krachtige woorden zoals ‘Bestel vandaag nog’ of ‘Gebruik nu dit tijdelijke aanbod’.

Schakel hulp in De meta-description valt dus onder zoekmachine optimalisatie en dat is een erg breed begrip. Je kunt er dus voor kiezen om de hulp in de schakelen van de specialisten van Traffic Today. Traffic Today is een online marketingbureau en is gespecialiseerd in alles rondom SEO. Kijk eens op hun website of neem contact op met één van de specialisten om te kijken wat het bedrijf voor jou kan betekenen.

Please rate this

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>